Guide variatorbyte, del 4

Demontering:

Hitta övre dödpunktsmärket på remskivan och se samtidigt till att ettans
cylinder är i ändläge. Ettans cylinder  är närmast expansionskärlet vid höger
framhjul. När ettans kolv är i ändläge och märkningen är i position är det
viktigt att nockarna på insugs-kamaxeln pekar inåt cupén. Nockarna på
avgas-kamaxeln pekar då rakt framåt i färdriktning. Lossa kamaxelspännaren.
Om du ska byta kamrem måste du släppa på remmen till generatorn och lossa
de fyra torxbultarna på remskivan för att ta bort remskivan.
Först då kan du ta bort kamremmen som naturligtvis bytes mot en ny.

 

Lossa på remspännaren gemon att lägga på blocknyckeln på den svarta
rullens mutter och sedan dra med muskelkraft, ganska trög faktiskt.
Häng av remmen och demontera remskivan, som sitter med torx.

 

Dra vevaxeln tills märkningen stämmer och att kamaxlarnas position
är den rätta. Nockarna på avgas-kamaxeln pekar då rakt framåt i färdriktning.
Dessutom passar låsverktygen för kamaxlarna korrekt. Dubbelkolla...!

 

Jag tillverkade ett fäste till min indikatorklocka, så att jag hade full
koll på hur ettans kolv hade för läge i cylindern. Känns tryggt...!

 

Släpp på spännrullen till kamremmen för att kränga av remmen.

 

Låsverktygen över kamaxlarna är nu på plats.

I detta läget kan man nu demontera kamaxledrevet plus alla överfall till
kamaxeln på insugssidan. Montera överfallet som ligger över båda kamaxlarna
först. Men var försiktig när du bänder loss det då det sitter oljetätningsringar
på kamaxlarna. Demontera därefter resten av överfallen på kamaxeln.
Detta görs växelvis för att inte fresta gängorna för hårt då ventilfjädrarna spänner
åt på vissa ventiler. Märk upp överfallen noga vid demonteringen.

 

Alla delar noga uppmärkta och upplagda för lättare montering senare.

 

Och nu är det bara att lyfta ur kamaxeln försiktigt, se upp med oljan
som rinner ur den. Torka rent och undersök efter onormalt slitage.

Fortsättning följer.......

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0