Nytt projekt på "G"

Har precis ritat färdigt en "windstopper" som jag ska fräsa
ut i vår CNC-maskin på jobbet. Materialet blir 3mm acrylglas.
Kommer att fästa den i bågarna med kardborreband.
Lägger ut en bild på hur jag tänkt mig att den se ut.







Aluminiumplåt i motorrum!

Även den här dxf-filen är nu tillgänglig för barchettaägare.








Guide variatorbyte, del 4

Demontering:

Hitta övre dödpunktsmärket på remskivan och se samtidigt till att ettans
cylinder är i ändläge. Ettans cylinder  är närmast expansionskärlet vid höger
framhjul. När ettans kolv är i ändläge och märkningen är i position är det
viktigt att nockarna på insugs-kamaxeln pekar inåt cupén. Nockarna på
avgas-kamaxeln pekar då rakt framåt i färdriktning. Lossa kamaxelspännaren.
Om du ska byta kamrem måste du släppa på remmen till generatorn och lossa
de fyra torxbultarna på remskivan för att ta bort remskivan.
Först då kan du ta bort kamremmen som naturligtvis bytes mot en ny.

 

Lossa på remspännaren gemon att lägga på blocknyckeln på den svarta
rullens mutter och sedan dra med muskelkraft, ganska trög faktiskt.
Häng av remmen och demontera remskivan, som sitter med torx.

 

Dra vevaxeln tills märkningen stämmer och att kamaxlarnas position
är den rätta. Nockarna på avgas-kamaxeln pekar då rakt framåt i färdriktning.
Dessutom passar låsverktygen för kamaxlarna korrekt. Dubbelkolla...!

 

Jag tillverkade ett fäste till min indikatorklocka, så att jag hade full
koll på hur ettans kolv hade för läge i cylindern. Känns tryggt...!

 

Släpp på spännrullen till kamremmen för att kränga av remmen.

 

Låsverktygen över kamaxlarna är nu på plats.

I detta läget kan man nu demontera kamaxledrevet plus alla överfall till
kamaxeln på insugssidan. Montera överfallet som ligger över båda kamaxlarna
först. Men var försiktig när du bänder loss det då det sitter oljetätningsringar
på kamaxlarna. Demontera därefter resten av överfallen på kamaxeln.
Detta görs växelvis för att inte fresta gängorna för hårt då ventilfjädrarna spänner
åt på vissa ventiler. Märk upp överfallen noga vid demonteringen.

 

Alla delar noga uppmärkta och upplagda för lättare montering senare.

 

Och nu är det bara att lyfta ur kamaxeln försiktigt, se upp med oljan
som rinner ur den. Torka rent och undersök efter onormalt slitage.

Fortsättning följer.......

 

 


Guide variatorbyte, del 3

Demontering:
Första steget är naturligtvis rengöring av motorrummet. Tappa ur
kylvätskan ur expansionskärlet och vik undan den. Ställ bilen på
pallbockar fram och ta av höger framhjul. Ta bort plastkåpan över
kamrem och remskiva. Använd torxbits och insexnycklar. Kan vara
lite småtrångt och bökigt. Tålamod är värt sin vikt i guld här…!

 

Framhjul och innerskärm borttaget.

 

Plastkåpan över kamrem borttagen, lite trångt att komma åt!

 

Kåpa över tändstift samt ventilkåpa borttagen, alla tändstift urtagna.

 

Håll ordning på alla anslutningar till tändspolarna...!

 


Guide variatorbyte, del 2

Verkstadshandboken säger att du kommer att behöva ett antal specialverktyg.
Men du kan göra jobbet utan de flesta av dessa verktyg. Det enda du absolut
behöver är de två camlåsningsverktyg. Jag köpte mina från ett företag på Ebay.
Bultarna till ventilkåpa och insugningskam-hjul är av Torx-liknande typ som kallas Ribe,
men en Torx T40 kommer att fungera lika bra och är mer lättillgänglig.

Den mer eller mindre kompletta lista över nödvändiga verktyg är följande:

• Kamlås för din motortyp 2st.
• Torx T30 och T40 bits (korta och långa).
• Insexnycklar 5 och 6 mm.
• Hylsor i storlekarna 10, 13, 15, 19 mm (sexsidiga hylsor).
• Momentnyckel (0-40).
• Tänstiftshylsa 16 mm.
• Indikatorklocka (inte nödvändigt).
• Ett hemgjort verktyg för variatorn och remskivorna kamaxel (se bilden nedan).
• Ett hemgjort verktyg för att spänna kamremmen (se bilden nedan).
• Ett bänkskruvstäd.
• Gänglåsning, Loctite (blå variant).
• Icke-härdade packning på tub.
• En liter glykol (kommer sannolikt att spilla lite).

 

En del av verktygen jag använt, några av dem egentillverkade.

 

 


Guide variatorbyte, del 1

Här kommer första delen av en guide jag sammanställt som kommer
till hjälp, vid byte eller renovering av variatorn på Fiat Barchetta.

Del 1....

Byte eller renovering av variator på Fiat Barchetta
Följande delar är avgörande om du ska göra jobbet ordentligt:

* Variator
* Kamrem
* Remspännaren komplett med styrrullen

Sedan finns det delar som inte kan vara alltför hårt slitna, men på motorer
som gått många mil, skulle jag rekommendera att byta ut dem ändå.
Dessa inkluderar:

* Kamaxel oljetätningar
* Generatorrem
* Vattenpump

 


Min mailadress kommer här.

[email protected]

Barchetta som dwg-fil!

Om du önskar en Barchetta i dwg eller dxf-format, skicka ett
mail till mig så får du filen helt gratis av mig;-)




Barchettas brister!

Kvalitén på Fiat Barchetta är bra, men aningen skiftande. En läsare berättar att hon kört sin bil hela 8 000 mil utan problem, medan andra har kört betydligt mindre och haft flertalet småfel. Ett fabrikationsfel finns på styrningen av kamaxelinställningen för insugssidan. Börjar bilen låta som en diesel på tomgång är det verkstan som gäller. Detta är dock ett problem som Fiat väl känner till och felet har i Sverige åtgärdats på garantin. Bilar utanför garantin får delarna betalda, men kunden får stå för jobbet.
Tidiga bilar av 1995 års modell har mycket tunn plåt i bagageluckan. Bucklor uppstår nästan av sig självt, vilket åtgärdades med ny kraftigare lucka från och med decemberproduktionen 1995. Ett annat märkesproblem på tidiga bilar är att sufflettställningen nöter sig in i tyget. Ny bättre ställning infördes från och med augusti samma år.



1. Sufflettproblem
Tidiga bilar av 1995 års modell har en sufflettställning som nöter sönder tyget. Ny sufflettställning kom med augustiproduktionen. Bakrutan bllir "mjölkig".
2. Avgasläckage
Sprickor och andra läckage i avgassystemet är relativt vanligt. Nytt system kostar 6 600 kronor inklusive montering.
3. Bromsar
Svag bromsverkan kan drabba Barchetta.
4. Huvlås
Låsmekanismen och huvvajern behöver ofta smörjas.
5. Motorslammer
Mekanismen för omställning av kamaxel för insugssidan kan börja skramla. Byts på garantin.

Bil vi saknar!

Vår Honda såldes förra året till förmån för större dragbil.
Men vi saknar den en del, då den var jäkligt rolig att köra.
Har pratat om att byta till oss en Type R när inte behovet av
dragbil finnes längre. Vi får se...!





Insugsdelar färdiga för installation!

Nu är det bara att montera ihop delarna och se till att det blir tätt.
Har redan provat hur det låter, och det låter gött. Motorn får lite
mer luft att jobba med. Kanske blir det ett par hästkrafter extra.






Nysvarvade prylar!

Tack Martin! För dina insatser med den stora metallsvarven.
Han svarvade så det blev långa Juldekorationer i spånlådan;-)




Renoveringsobjekt?


Modifiering!

Har monterat ett fjäderbensstag. Förhoppningsvis blir bilen lite mer
distinkt i framvagnen med detta stag. Lite coolt också.





Högt på listan!





Snyggaste Volvon!

Detta är nog den enda Volvon jag skulle tänka mig att äga;-)





Föregångaren!

Detta är föregångaren till Barchettan. Man ser tydliga drag av "Bettan" i bilen.




Upp och ner, ner och upp!

På jobbet håller jag på att bygga en gjutform till en trappa med svängda steg.
Ett jäkla spring och klängande. Finns inte en enda oöm kroppsdel på mig just nu:-(


Barchettor på rad!

Många fina "små båtar" på rad.





Ledbelysning i rumpan gör susen!


Cabben i vintermiljö!

Provade att åka en sväng nercabbat idag;-)
Coolt eller kallt?




Fiat Barchetta Limited Edition -98

Ägare: 3 med mig
Mil: 5200
Färg: Silver Metallic
Klädsel: Rött skinn
Utrustning: Rött cabtyg, roadsterbågar, aluminiumfälgar, elhissar,
servo, speciell utgåva med numrerad mässingskylt på mittkonsoll.



Barchettans historia:

Fiat Barchetta är en "folksportbil" med öppen kaross från Fiat, introducerad
1995. Designad av greken Andreas Zapatinas. Tillverkad hos italienska
karosseri-firman Maggiora. Barchetta betyder "liten båt". Första årsmodellen är
1995 och tillverkningen upphörde i juli 2005. Bilen är en så kallad roadster,
vilket innebär att den inte har något baksäte samt att den är öppen. Den har en
tygsufflett. Bilen är framhjulsdriven och har en 16-ventils 1,8 liters motor på 131 hk.
Mer information finns på svenska barchettaklubbens hemsida
Team Barchetta Sweden



Bästa meduschinen...!

Jepp! Trött på den här jäkla förkylningen. Försöker driva ut den
med lite Famouse och ostkrökar. Blir roligare så i alla fall;-)




Vita som snö!

Vita bakgrundstavlor på instrumenten är coolt.
När det blir mörkt, blir bakgrunden också mörk, ännu coolare.





Jippieeeeeeeeee...!

Motorn startade direkt efter renoveringen. Känns skönt som faen.
Nu är det bara att skruva ihop resten av bilen.






RSS 2.0